Λογοθεραπεία

Λογοθεραπεία

Η λογοθεραπεία εστιάζει στην αξιολόγηση, διάγνωση, πρόληψη και θεραπευτική αντιμετώπιση των προκλήσεων που διέπουν την ανθρώπινη επικοινωνία και μπορεί να αφορούν στην φωνή, το λόγο, την ομιλία, τη μη λεκτική επικοινωνία και την κατάποση.

Η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει σε ένα εύρος καταστάσεων. Στον χώρο μας υποστηρίζουμε τον λόγο, την επικοινωνία και την ομιλία παιδιών στο Φάσμα της Νευροδιαφορετικότητας: Αυτισμό, Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, ΔΕΠ-Υ, Αναπτυξιακή Διαταραχή των Ήχων της Ομιλίας, καθυστέρηση στον λόγο ή/και την ομιλία.

Αξιολόγηση

Κατά την αξιολόγηση δίνεται χρόνος ώστε οι γονείς να εκφράσουν το αίτημά τους, το παιδί να νιώσει άνετα με την διαδικασία και ο θεραπευτής να εντοπίσει τα δυνατά σημεία του παιδιού και τις πιθανές ανάγκες που υπάρχουν.

Η αξιολόγηση βασίζεται στην Λειτουργική Στρατηγική Αξιολόγησης (R. Owens, 2014)

  • Συνέντευξη με γονείς& Συμπλήρωση ερωτηματολογίου
  • Κλινική Παρατήρηση
  • Επίσημες δοκιμασίες
  • Λήψη Γλωσσικού Δείγματος

Οι επίσημες δοκιμασίες που χρησιμοποιούνται είναι οι ακόλουθες:

  • Εικόνες Δράσης – Δοκιμασία Πληροφοριακής & Γραμματικής Επάρκειας (Βογινδρούκας, Σταυρακάκη, Πρωτόπαπας, 2011).
  • Δοκιμασία Φωνητικής & Φωνολογικής Εξέλιξης (Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών, 1995).
  • Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου (Βογινδρούκας, Πρωτόπαπα, Σιδερίδη, 2009).
  • Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης & Έκφρασης (Βογινδρούκας, Γρηγοριάδου, Καμπούρογλου, 2009).
  • Διαγνωστική των Μυολειτουργικών Διαταραχών (A. Kittel, 2008)
  • Διαγλωσσικό Εργαλείο Αξιολόγησης Αφηγήσεων (Τσιμπλή, Ανδρέου, Περιστέρη, 2020).
  • The Pragmatics Profile of Everyday Communication Skills in Children (H. Dewart & S. Summers, 1995).

Με βάση το αίτημα των γονιών και την αξιολόγηση, προτείνεται παρέμβαση σε έναν ή περισσότερους από τους παρακάτω τομείς.

Παρέμβαση

Κοινωνικότητα

Γονείς και θεραπευτής μέσα από δραστηριότητες υποστηρίζουν το παιδί να αναπτύξει δεξιότητες κοινωνικότητας όπως η κοινή εστία προσοχής, η εναλλαγή σειράς, το μοίρασμα παιχνιδιών κ.α. Οι δεξιότητες αυτές στόχο έχουν να ενισχύσουν την αλληλεπίδραση του παιδιού με άλλα παιδιά και ενήλικες αλλά και να αποτελέσουν την βάση για την ανάπτυξη του λόγου και της επικοινωνίας.

Σκέψη & Λόγος

Μέσα από οδηγίες που δίνονται στους γονείς και δραστηριότητες που δουλεύει ο θεραπευτής με το παιδί ενισχύεται η ικανότητα οργάνωσης του λόγου και της σκέψης έτσι ώστε το παιδί, σε καθημερινές καταστάσεις, να εξάγει συμπεράσματα, να προβλέπει, να εντοπίζει το αίτιο μιας κατάστασης και την αλληλουχία των γεγονότων, να εντοπίζει το πρόβλημα μιας κατάστασης και πιθανές λύσεις κ.α.

Επικοινωνία

Εδώ το παιδί μέσα από συνεδρίες λογοθεραπείας και οδηγίες που δίνονται στους γονείς αναπτύσσει δεξιότητες επικοινωνίας όπως δεξιότητες διαλόγου, απόσπασης προσοχής, αιτήματος για βοήθεια κ.α.

Έκφραση

Το παιδί και οι γονείς υποστηρίζονται ώστε το παιδί να ανακαλεί εύκολα λέξεις που χρειάζεται, να οργανώνει συντακτικά και γραμματικά ολοκληρωμένες προτάσεις, να περιγράφει καταστάσεις και να αφηγείται ιστορίες. Η ενίσχυση της έκφρασης του λόγου στόχο έχει την ενίσχυση της ικανότητας του παιδιού να εκφράζει με λόγια τις σκέψεις και τις εμπειρίες του (π.χ. να μεταφέρει νέα από το σχολείο, να απαντάει σε ερωτήσεις του δασκάλου, να μεταφέρει τις σκέψεις του στους φίλους του).

Άρθρωση

Μέσα από ασκήσεις που δουλεύουν οι γονείς στο σπίτι και ο λογοθεραπευτής στις συνεδρίες το παιδί δυναμώνει και συντονίζει τους αρθρωτές του στόματος, μαθαίνει τον τρόπο άρθρωσης φωνημάτων (π.χ. /ρ/, /σ/) και ξεκαθαρίζει τα φωνήματα μεταξύ τους (π.χ. /β/-/δ/). Απώτερος στόχος είναι η ομιλία του να γίνεται πλήρως καταληπτή ακόμα και από άγνωστα άτομα.

Κατανόηση

Εδώ υποστηρίζονται οι γονείς και το παιδί έτσι ώστε το παιδί να εμπλουτίσει και να οργανώσει το λεξιλόγιό του καθώς και να κατανοεί προφορικές εντολές, προτάσεις και ιστορίες. Η ανάπτυξη της κατανόησης του λόγου ενισχύει το παιδί ώστε να κατανοεί το λεκτικό περιβάλλον γύρω του και να ανταποκρίνεται έτσι καλύτερα σε αυτό (π.χ. τι λέγεται μέσα στην τάξη ή σε μια παρέα συμμαθητών).

Λογοθεραπεία στην κοινότητα

Εδώ η παρέμβαση γίνεται με τον θεραπευτή και το παιδί εκτός αίθουσας, στην κοινότητα. Το παιδί μαθαίνει να χρησιμοποιεί τον λόγο και την επικοινωνία έτσι ώστε να είναι λειτουργικό στην καθημερινότητα (π.χ. να ψωνίσει από το supermarket, να χρησιμοποιήσει το metro κ.α.).

Παραπομπές

Για την υποστήριξη των παραπάνω στόχων χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, οι παρακάτω μέθοδοι και θεραπευτικά προγράμματα:

  • Comic Strip Conversations (C. Gray, 1994)
  • The new social story book (Carol Gray, 2015)
  • Teaching children with autism to mind read (P. Howlin, S. Baron Cohen, J. Hadwin, 1999)
  • Λειτουργική Προσέγγιση (R. Owens, 2014)
  • Πρόγραμμα Εξέλιξης Σχέσεων Επικοινωνίας (ΠΕΞΣΕ) (Δ. Μαρούσος & Κ. Μαρούσου, 2016)
  • More Than Words: A Guide to Helping Parents Promote Communication and Social Skills in Children with Autism Spectrum Disorder (Fern Sussman, 1999)
  • TEACCH – Autism Program (University of North Carolina, 1971)
  • Enhanced Milieu Teaching (A. Kaiser & L. Hampton, 2017)
  • Read It Again – Prek: A Preschool Curriculum Supplement to Promote Language and Literacy Foundations (L. Justice & A. McGinty, 2013)
  • “Μιλώντας για…” –  Ένα πακέτο ανάπτυξης δεξιοτήτων κοινωνικής επικοινωνίας (A. Kelly, 2009)
  • It Takes Two to Talk: A Practical Guide For Parents of Children With Language Delays (Elaine Weitzman, 2017)
  • Language Steps (Amanda Armstrong, 1999)
  • Enhanced Milieu Teaching (A .Kaiser & L. Hampton, 2017)