Ομάδες Συνεργασίας και Παιχνιδιού

Ομάδες Συνεργασίας και Παιχνιδιού

Ομάδες ανάπτυξης δεξιοτήτων παιχνιδιού και συνεργασίας, για παιδιά ηλικίας 4-11 χρονών

Οι ομάδες ανάπτυξης δεξιοτήτων παιχνιδιού και συνεργασίας, αποσκοπούν στην δημιουργία ενός πλαισίου ασφάλειας, εμπιστοσύνης και υποστήριξης, μέσα στο οποίο το παιδί δοκιμάζει νέες εμπειρίες, κοινές με τους συνομηλίκους του, μαθαίνει να υπολογίζει τους άλλους, να διεκδικεί και να συμβιβάζεται.

Μέσα από το παιχνίδι και την συναναστροφή, η συμπεριφορά του παιδιού οργανώνεται και αποκτά κοινωνικό χαρακτήρα. Το παιχνίδι, ως βιωματικό μέσο μάθησης, είναι μια διαδικασία που βοηθά στην ανάπτυξη της ανεξαρτησίας, της αυτοεκτίμησης, της φαντασίας και της δημιουργικότητας των παιδιών, ενώ τους παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο μέσα στο οποίο μαθαίνουν να λειτουργούν ομαδικά αλλά και να διαχειρίζονται συγκρούσεις με συνομηλίκους. Σε βάθος χρόνου τα παιδιά αποκτούν και αναπτύσσουν μέσω του παιχνιδιού, βασικές κινητικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Πρωταρχικός στόχος των ομάδων είναι το μοίρασμα και το χτίσιμο μιας θετικής εμπειρίας με τους συνομηλίκους σε ένα πλαίσιο που προάγει την αποδοχή και τον σεβασμό!

Μέσα από βιωματικούς τρόπους μάθησης, την παρατήρηση και την συζήτηση, δημιουργείται χώρος στα άτομα προκειμένου να εκφράσουν τις ανάγκες και τα συναισθήματά τους, να μοιραστούν κοινές εμπειρίες  και  προβληματισμούς, να ανταλλάξουν απόψεις, αλλά και να διερευνήσουν εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης των δυσκολιών που μπορεί να αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους. Η δυναμική μιας ομάδας βοηθά στο να νιώθει το κάθε μέλος ορατό, ότι ανήκει σε μία ομάδα ανθρώπων που μοιράζονται παρόμοιες εμπειρίες, ενώ μαθαίνει να υπάρχει ως μέρος ενός συνόλου.

Ενδεικτικά θέματα επεξεργασίας στις ομάδες μπορεί να αφορούν:

  • Βελτίωση εικόνας εαυτού.
  • Διερεύνηση και επίγνωση στοιχείων της ταυτότητας και της εικόνας εαυτού.
  • Αξιοποίηση αγαπημένων ενδιαφερόντων-ταλέντων.
  • Διαχείριση δυσφορικών συναισθημάτων όπως άγχος, ματαίωση, θυμός.
  • Θέματα φιλίας και σχέσεων με συνομηλίκους.
  • Θέματα που αφορούν την συναίνεση.
  • Αναγνώριση, διαχείριση συγκρούσεων και ζητημάτων ενδοσχολικής βίας.

Οι ομάδες δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για το άτομο για κοινωνικοποίηση και εκμάθηση δεξιοτήτων όπως:

  • Να έχει την αυτοπεποίθηση να παρουσιάζει τον εαυτό του με ξεκάθαρη φωνή.
  • Να παρουσιάζει τις δικές του ιδέες παιχνιδιού χωρίς να γίνεται απαιτητικό ή αγενής.
  • Να ονομάζει τις πρωτοβουλίες του προκειμένου να γίνονται ορατές.
  • Να αξιοποιεί τα ταλέντα του.
  • Να εκφράζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του.
  • Να διαχειρίζεται την ματαίωσή του και να συνεχίζει το παιχνίδι, επιδιώκοντας να βρει λύση.
  • Να αποδέχεται τα λάθη του.
  • Να ζητάει βοήθεια.
  • Να βλέπει και να ανταποκρίνεται κατάλληλα στα συναισθήματα των άλλων.
  • Να παραμένει συνδεδεμένος, φροντίζοντας τακτικά να ελέγχει τις δικές του ιδέες παιχνιδιού, ώστε να ακολουθεί και τις ιδέες-πρωτοβουλίες των άλλων.
  • Να παραμένει στο παιχνίδι που έχει συμφωνηθεί για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα;
  • Να εμπιστεύεται τις ιδέες του για επίλυση συγκρούσεων που μπορεί να προκύψουν ή, αν χρειαστεί, να βρει λύση σε ένα πρόβλημα μαζί με κάποιο άλλο μέλος της ομάδας.
  • Να συνεργάζεται για την επίτευξη ενός κοινού σκοπού κ.α.

Κάποιες από τις μεθόδους – εργαλεία που χρησιμοποιούνται στις ομάδες είναι:

  • Η κινησιοπαιδαγωγική μέθοδος Sherborne.
  • Το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα.
  • Το θεατρικό παιχνίδι και τα παιχνίδια ρόλων.
  • Η κατασκευή και εμψύχωση κούκλας.
  • Το Παραμύθι.
  • Lego education.
  • Ομαδική ζωγραφική.
  • Παιχνίδια συνεργασίας και εμπιστοσύνης.
  • Αισθητηριακά παιχνίδια (messy play).
  • Γνωσιακά εργαλεία όπως οι Ζώνες Εγκεφαλικής Λειτουργίας (D. Siegel, 2019), προκειμένου τα παιδιά να ανακαλούν συναισθηματικές εμπειρίες ανάλογα με την εκάστοτε ζώνη και με αυτό τον τρόπο να ενισχυθούν οι ικανότητες αυτοκαταγραφής και αυτορρύθμισης.

Το εκπαιδευτικό πλάνο των ομάδων περιλαμβάνει και την υλοποίηση ομάδων σε φυσικούς χώρους της κοινότητας, όπως πάρκα, καταστήματα, παιδικές χαρές, θέατρα και κινηματογράφους, καθώς και αθλητικές δραστηριότητες που αφορούν τα ενδιαφέροντα των παιδιών.

Οι ομάδες  διαμορφώνονται ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες των συμμετεχόντων. Αρχικά γίνεται μια αξιολόγηση των παιδιών από τους θεραπευτές του κέντρου, προκειμένου να ενταχθούν στην ομάδα που ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες τους. Η αξιολόγηση γίνεται χωρίς χρέωση. Οι ομάδες γίνονται σε εβδομαδιαία βάση, η διάρκεια τους είναι 45’-60’ και αποτελούνται από 3 έως 6 παιδιά και 2 θεραπευτές.