Γλωσσάρι

Φιλική συμμετοχή στο Συμβαδίζω!

Φιλική συμμετοχή’ είναι όταν ένας καλός φίλος έρχεται στην παρέα μας, έρχεται για να πάρει από εμάς, έρχεται να μας δώσει τον καλύτερό του εαυτό, έρχεται γιατί το θέλει.

 φιλική συμμετοχή στην κοινωνική δράση για τον αυτισμό

Η Φιλική συμμετοχή είναι μια κοινωνική δράση που απευθύνεται σε άτομα στο Φάσμα του Αυτισμού Υψηλής Λειτουργικότητας, .ηλικίας 16 ετών και άνω

Η Φιλική συμμετοχή στοχεύει να παρέχει οργανωμένες ευκαιρίες για κοινωνική συνδιαλλαγή, σε ένα περιβάλλον όπου τα άτομα θα νιώθουν ασφάλεια και αποδοχή.

Τα μέλη της θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν καινούριους ανθρώπους, να σχετιστούν μαζί τους και να διαμορφώσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλοϋποστήριξης. Σε ατομικό επίπεδο, κάθε μέλος θα έχει την δυνατότητα να αναπτύξει την αυτοπεποίθηση και την αυτονομία του, αλλά και να επεκτείνει τα ενδιαφέροντά του.

 

Τα μέλη της ομάδας θα βρίσκονται αρχικά με συχνότητα μια φορά το μήνα στο Ψυχοπαιδαγωγικό κέντρο Συμβαδίζω, ημέρα Σάββατο ή Κυριακή και ώρα 10.00 – 12.00 ή 17.00 – 19.00 και θα λαμβάνουν μέρος σε διάφορες δραστηριότητες όπως:

 

  • Προβολή ταινίας – Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Επιτραπέζια και ηλεκτρονικά παιχνίδια
  • Βόλτα με τα ποδήλατα
  • Γυμναστική / Γιόγκα
  • Θεατρικό Παιχνίδι
  • Κατασκευές / Παζλ / Μοντελισμός
  • Φωτογραφία
  • Μαγειρική
  • Δραστηριότητες οργανωμένες από τα ίδια τα μέλη με βάση τα ενδιαφέροντά τους.

 

Η μηνιαία συμμετοχή κάθε μέλους θα είναι 15 ευρώ.

Αυτισμός / Σύνδρομο Asperger και Ομάδες παιχνιδιού για παιδιά

Το παιχνίδι είναι μια διαδικασία που βοηθά στην ανάπτυξη της ανεξαρτησίας, της αυτοεκτίμησης και της δημιουργικότητας των παιδιών, ενώ τους παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο μέσα στο οποίο μαθαίνουν να λειτουργούν ομαδικά αλλά και να χειρίζονται συγκρούσεις με συνομηλίκους. Σε βάθος χρόνου τα παιδιά αποκτούν και αναπτύσσουν μέσω του παιχνιδιού, βασικές κινητικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Παιχνίδι και αυτισμός

Κατανοώντας την ανάγκη των παιδιών για παιχνίδι αλλά και την σημασία αυτού στην καθημερινότητά τους, το ψυχοπαιδαγωγικό κέντρο Συμβαδίζω οργανώνει ομάδες παιχνιδιού για παιδιά  που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού (μέτριας και υψηλής λειτουργικότητας, σύνδρομο Asperger) ηλικίας 4 – 10 ετών. Οι ομάδες θα διαμορφωθούν ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες των συμμετεχόντων.

Σκοπός των ομάδων αυτών είναι η ενίσχυση των δεξιοτήτων παιχνιδιού και αλληλεπίδρασης μεταξύ των παιδιών, μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες προσαρμοσμένες στην ηλικία, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους.

Ενδεικτικά, κάποιοι από τους στόχους των ομάδων θα αφορούν στα εξής:

-  Εκμάθηση παιχνιδιών που παίζουν τα παιδιά της ηλικίας τους και εναλλακτικές εκτελέσεις αυτών.

-  Εισαγωγή και ενίσχυση των δεξιοτήτων φιλίας και συνεργασίας (π.χ ‘προτείνω-συνεργάζομαι-μοιράζομαι-συμβιβάζομαι’).

-  Ενίσχυση φανταστικού παιχνιδιού μέσω από θεατρικό παιχνίδι και Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα.

-  Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της ανάληψης πρωτοβουλίας σε ομάδα συνομηλίκων.

-  Έλεγχος παρόρμησης

  • Οι ομάδες θα γίνονται σε εβδομαδιαία βάση και η διάρκεια τους θα είναι 60’.
  • Η κάθε ομάδα θα αποτελείται από 3 – 6 παιδιά και 2 θεραπευτές.
  • Αρχικά θα γίνεται μια αξιολόγηση των παιδιών από τους θεραπευτές του κέντρου, προκειμένου να ενταχθούν στην ομάδα που ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες τους.Η αξιολόγηση θα γίνεται χωρίς χρέωση.
  • Οι πιθανές μέρες και ώρες διεξαγωγής των ομάδων είναι:

Τρίτη 15.45 – 16.45 μμ

Παρασκευή 15.30 – 16.30 μμ

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας μέχρι τις 31 Μαρτίου

Πληροφοριες

Ο Joshua απευθύνεται στα αδέλφια παιδιών με αυτισμό και δίνει τις δικές του οδηγίες…

sibling clip art-resized-600Joshua, 10 ετών (έχει αδελφό 5 ετών με αυτισμό)

Ο Joshua απευθύνεται στα αδέλφια παιδιών με αυτισμό και δίνει τις δικές του οδηγίες:

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ

ΤΑ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ

 

Να τους λέτε πότε δεν σας αρέσει κάτι – ακόμη κι όταν νομίζετε ότι δεν σας καταλαβαίνουν. Μην υποκινείτε άσχημες συμπεριφορές
Να ζητάτε πίσω τα πράγματά σας όταν σας τα παίρνουν. Δεν μπορούν απλά να πάρουν τον έλεγχο του σπιτιού. Μην τους δίνετε φαγητό που δεν πρέπει όταν ακολουθούν την δίαιτα.
Βοηθείστε τους να προσπαθήσουν ξανά, όταν δεν τα καταφέρνουν καλά σε κάτι. Μην τους χτυπάτε πίσω όταν σας χτυπούν,
Να έχτε υπομονή. Μην τους διώχνετε όταν σας ζητούν κάτι.
Προσπαθείστε να τους συμπεριλαμβάνετε στα πράγματα που έχουν πλάκα – λατρεύουν την πλάκα. Μην θυμώνετε με τους φίλους σας, όταν δεν σας καταλαβαίνουν.
Προσπαθείστε να τους διευκολύνετε όταν φαίνονται «υπερφορτωμένοι»: χαμηλώστε την μουσική, κατεβάστε τα ρολά αν έχει πολύ φως, δώστε τους το αγαπημένο τους παιχνίδι. Μην σκέφτεστε ότι επειδή ο αδελφός σας είναι διαφορετικός, είστε κι εσείς «παράξενοι».
Μιλάτε στους γονείς σας κάθε φορά που τους χρειάζεστε. Το παιδί με αυτισμό μπορεί να παίρνει πολύ χρόνο και προσοχή, αλλά κι εσείς χρειάζεστε χρόνο με τους γονείς σας. Προσπαθήστε να μην εκνευρίζεστε, όταν είναι στις «κακές» τους.
Προσπαθείστε να έχετε κάποιο χρόνο μόνοι σας, όταν κάποιες φορές νιώθετε ότι  δεν μπορείτε να τα βγάλετε πέρα. Μην περιμένετε να κάνουν τα αδελφιά σας όλα όσα κάνουν άλλα παιδιά χωρίς δυσκολίες – δεν μπορείτε να αλλάξετε αυτό που είναι.
Αν μπορείτε, προσπαθείστε κάποιες φορές να τους συμπεριλαμβάνετε στο παιχνίδι με τους φίλους σας, γιατί συχνά δεν έχουν άλλους φίλους ή άλλα παιδιά να παίξουν. Μην τους φωνάζετε.
Μην εγκαταλείπετε την προσπάθεια.

 

 ΙΩΑΝΝΟΥ ΛΑΜΠΡΙΝΗ 

ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

Η σημασία της οπτικής πληροφορίας στα άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

images (2)Η σημασία της οπτικής πληροφορίας στα άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Ο όρος ‘οπτική πληροφορία’ αναφέρεται στην χρήση οπτικού υλικού, προκειμένου να διευκολύνουμε την επικοινωνία μας με παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολία στην κατανόηση ή/και στην έκφραση του προφορικού λόγου. Το οπτικό υλικό μπορεί να περιλαμβάνει αντικείμενα, εικόνες, φωτογραφίες, σκίτσα, γραπτό λόγο και χειρονομίες.

Συχνά, τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα, δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να μάθουν πράγματα και έννοιες που δεν μπορούν να ‘οπτικοποιήσουν’ στο μυαλό τους. Όπως αναφέρει η Temple Grandin, «Λέξεις όπως ‘πάνω’ ή ‘κάτω’ δεν είχαν κανένα νόημα για μένα μέχρι που μπόρεσα να τις οπτικοποιήσω στο μυαλό μου. Ακόμα και τώρα όταν ακούω την λέξη ‘κάτω’, φαντάζομαι τον εαυτό μου κάτω από ένα τραπέζι καφετέριας κατά την διάρκεια μιας αεροπορικής επιδρομής».

Η χρήση λοιπόν της οπτικής πληροφορίας είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς:

  • Είναι κατανοητή από όλους
  • Αποσπά και διατηρεί την προσοχή του παιδιού
  • Βοηθά το παιδί να συγκεντρωθεί στην πληροφορία και μειώνει το άγχος
  • Μετατρέπει αόριστες έννοιες σε πιο συγκεκριμένες, διευκολύνοντας έτσι την κατανόηση του παιδιού
  • Βοηθά το παιδί να εκφράσει συναισθήματα, σκέψεις και ανάγκες
  • Είναι αποτελεσματική σε όλα τα παιδιά όταν προσαρμοστεί κατάλληλα στο δυναμικό και τις ανάγκες τους.

Επιπλέον, η αξιοποίηση της οπτικής οδού διευκολύνει την εκμάθηση κοινωνικών κανόνων, στην εκπαίδευση του ατόμου σε καθημερινές δεξιότητες, στην δόμηση του χρόνου και του χώρου του καθώς και στην προετοιμασία του για επικείμενες αλλαγές στο πρόγραμμά του.

Αρκετά εργαλεία και είδη παρέμβασης στηρίζονται στην χρήση της οπτικής πληροφορίας όπως:

  • Το TEACCH  (πρόγραμμα που έχει ως στόχο την δόμηση και την οργάνωση του χώρου και του χρόνου)
  • Το P.E.C.S (σύστημα επικοινωνίας μέσω εικόνων)
  • Το ΜΑΚΑΤΟΝ (πρόγραμμα επικοινωνίας μέσω νοημάτων και γραφικών συμβόλων)
  • Οι Κοινωνικές ιστορίες (Social stories)
  • Οι εικονογραφημένες ιστορίες (Comic Strips)

Συμπερασματικά λοιπόν, η χρήση της οπτικής πληροφορίας μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματική και να διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητα των ατόμων με ΔΑΦ όταν αυτή χρησιμοποιηθεί και προσαρμοστεί κατάλληλα στις ανάγκες τους.

Αγγελική Γερμανάκη

Ψυχολόγος

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

Χαρακτηριστικά Συνδρόμου Άσπέργερ images  Και Εργασία

To σύνδρομο Άσπεργκερ ανήκει στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές.  Για πολλά άτομα με σύνδρομο Άσπεργκερ, η διαδικασία εύρεσης εργασίας είναι πολύπλοκη, οδηγεί σε απόγνωση και είναι αγχωτική. Δεν είναι λίγες οι φορές που η δυσκολία αυτή υπογραμμίζεται από την έννοια του ποια εργασία είναι κατάλληλη, πως αξιολογείται η καταλληλότητά της  και πως τελικά  καταλήγει το άτομο σε κάποια απόφαση. Η διαδικασία επιλογής εργασίας για ένα άτομο με ΣΑ, συχνά αναφέρεται από τους γονείς ως «πονοκέφαλος», ειδικά όταν το παιδί βρίσκεται στην ηλικία που χρειάζεται να αποφασίσει.

Σε αυτό το άρθρο θα εξερευνήσουμε τον ρόλο κάποιων χαρακτηριστικών του συνδρόμου Άσπεργκερ σε σχέση με την εργασία. Όταν ξεκινάμε την συμβουλευτική εύρεσης εργασίας είναι δόκιμο να έχουμε ξεκάθαρη άποψη για τις «αξίες» και τα «δυνατά χαρακτηριστικά» του κάθε ατόμου.

Για παράδειγμα τα ειδικά ενδιαφέροντα και η επίμονη συλλογή πληροφοριών για αυτά, μπορεί να οδηγήσει σε μια επιτυχημένη καριέρα. Η Barbara Bissonnette (2012) είναι σύμβουλος εργασίας για άτομα με ΣΑ και αναφέρει, ότι ένας από τους πελάτες της που είχε διαγνωστεί με ΣΑ στην παιδική ηλικία ,  όταν έγινε έφηβος και αποφάσισε να εργαστεί, δεν ήξερε που να στραφεί, σε ποιον κλάδο; Σε ποιό επάγγελμα; Το άτομο αυτό, όπως αναφέρει η Bissonette, έχει ειδικό ενδιαφέρον με τους αριθμούς. Η επαναλαμβανόμενη αυτή εμμονή με τους αριθμούς ήταν και το κλειδί για την εύρεση εργασίας. Το άτομο αυτό πλεόν, είναι ένας επιτυχημένος λογιστής.

Επίσης είναι αρκετά σημαντικό να εκπαιδεύσουμε το άτομο στην κατανόηση των θετικών και αρνητικών χαρακτηριστικών του. Η κατανόηση αυτή περιλαμβάνει τον διαχωρισμό μεταξύ ταλέντου και ικανότητας.   Ως ταλέντο ορίζουμε αυτό που το άτομο είναι «φυσικά», βιολογικά κατευθυνόμενα καλό, όπως ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε ως παράδειγμα, την ανάλυση δεδομένων, την ζωγραφική, την κατασκευαστική, και την υπολογιστική ικανότητα. Ως ικανότητα, ορίζουμε αυτό για το οποίο κάποιο άτομο έχει εκπαιδευτεί όπως π.χ. η διαχείριση ενός φωτοτυπικού μηχανήματος, η χρήση προγραμμάτων, κατάλληλα για βοηθητική χρήση σε γραφείο όπως το MS Outlook και το MS Excel.

Με την κατάλληλη καθοδήγηση, ένα άτομο με ΣΑ μπορεί να επενδύσει στα ταλέντα του, τα οποία θα δημιουργήσουν τις ικανότητες του. Τα ταλέντα ενός παιδιού ανιχνεύονται με την χρήση αξιολογητικών εργαλείων τα οποία καθοδηγούν τον/την σύμβουλο στην διερεύνηση των φυσικών κλίσεων κάθε ατόμου.

Στο πρώτο στάδιο του επαγγελματικού προσανατολισμού, εξηγούμε στο άτομο ότι η εύρεση εργασίας προϋποθέτει αφοσίωση, είναι μια δύσκολη, μερικές φορές βαρετή και αποκαρδιωτική διαδικασία. Παρόλα αυτά, το αποτέλεσμα θα είναι πολύ καλό αρκεί, να εξελιχθούν τα ταλέντα σε ικανότητες, να αναπτυχθούν οι επικοινωνιακές δεξιότητες του ατόμου και να μάθει να αξιοποιεί τις καλές του δυνατότητες.

Ιωάννης Βοσκόπουλος.

Εργασιακός Ψυχολόγος

Σύνδρομο Asperger: Συμπτώματα & Χαρακτηριστικά

sallyannetestΤι σημαίνει ΣΥΝΔΡΟΜΟ ASPERGER;

Ο πρώτος ορισμός του Συνδρόμου Άσπεργκερ δόθηκε πριν από περίπου 50 χρόνια από τον Hans Asperger, έναν παιδίατρο από την Βιέννη. H εργασία του τον έφερε κοντά με μια ομάδα αγοριών στα οποία παρατηρήθηκε: απουσία ενσυναίσθησης, περιορισμένη ικανότητα κοινωνικής συναλλαγής με συνομηλίκους, δυσκολία στην έναρξη και διατήρηση διαλόγου, έντονη απορρόφηση σε ένα ειδικό ενδιαφέρον και κινητική αδεξιότητα. Ωστόσο, η πρωτοποριακή δουλειά του δεν αναγνωρίστηκε διεθνώς πριν την δεκαετία του 1990.

Μόλις το 1994 η Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρία αναγνώρισε το Σύνδρομο Asperger ως μία Ειδική Αναπτυξιακή Διαταραχή, ενώ τελευταία ο όρος τείνει να απορροφηθεί από τον ευρύτερο όρο «Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος».

Το Σύνδρομο Asperger λοιπόν είναι μια Αναπτυξιακή Διαταραχή σύμφωνα με την οποία το παιδί παρουσιάζει (Attwood 1998):

  • Δυσκολία στην κοινωνική συναλλαγή
  • Προβλήματα στην εξωλεκτική επικοινωνία
  • Μειονεξία αναφορικά με την κοινωνική χρήση της γλώσσας
  • Περιγεγραμμένα ενδιαφέροντα
  • Επαναλαμβανόμενες ρουτίνες
  • Κινητική αδεξιότητα

Συγκεκριμένα, τα άτομο με Σύνδρομο Asperger παρουσιάζει κάποιες από τις δυσκολίες στους παρακάτω τομείς:

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου

Εικονογραφημένες ιστορίες (comic strip conversations)

Comic StripΟι εικονογραφημένες ιστορίες (comic strip conversations) είναι μια μέθοδος η οποία δημιουργήθηκε από την Carol Gray και βοηθάει στην ανάπτυξη της κοινωνικής κατανόησης ατόμων με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (εν συντομία ΔΑΦ).

Αναπαριστά τα διαφορετικά επίπεδα επικοινωνίας που λαμβάνουν χώρα σε μια συζήτηση, όπως για παράδειγμα το τι ειπώθηκε, πως έπραξαν, τι σκέφτηκαν και πως ένιωσαν οι συγκεκριμένοι χαρακτήρες σε μια δεδομένη κατάσταση.

Στην συγκεκριμένη μέθοδο χρησιμοποιούνται  σύμβολα, απλά σχεδιασμένα ανθρωπάκια και χρώματα, με σκοπό οι πιο αφηρημένες πτυχές της επικοινωνίας  να γίνουν καλύτερα αντιληπτές και κατανοητές, (όπως για παράδειγμα το τι σκέφτονται και τι νιώθουν οι άνθρωποι καθώς και πρόθεση έχουν).

Τα σύμβολα που αναπαριστούν την κοινωνική αλληλεπίδραση και τις πιο αφηρημένες πτυχές μιας συζήτησης είναι τα εξής:  ακούω,  διακόπτω, ψιθυρίζω-φωνάζω, μιλάω, σκέφτομαι. Επίσης διαφορετικά χρώματα αναπαριστούν το εύρος των συναισθημάτων και ιδεών που απορρέουν από τις δηλώσεις και σκέψεις .

Το άτομο με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος αντιλαμβάνεται με αυτόν τον τρόπο καλύτερα ότι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές σκέψεις και συναισθήματα από το ίδιο.

Επίσης μέσω της οπτικοποίησης μιας προβληματικής κατάστασης, είναι πιο εύκολο να αναζητηθούν πιθανές λύσεις, οι οποίες θα οδηγούσαν σε ένα διαφορετικό αποτέλεσμα (λ.χ. μια διαφορετική συμπεριφορά τι αντίκτυπο θα μπορούσε να έχει στην συμπεριφορά, την σκέψη και το συναίσθημα του άλλου προσώπου;).

Για κάθε λύση που δίνεται, καταγράφονται τα υπέρ και τα κατά  με σκοπό να βρεθεί η λύση με το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Τέλος, μπορεί ο θεραπευτής,  κάνοντας συγκεκριμένες ερωτήσεις στο άτομο με ΔΑΦ,  να συλλέξει αρκετές πληροφορίες  για ένα γεγονός και  να κατανοήσει και ο ίδιος  καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ένα άτομο με ΔΑΦ  μια κοινωνική κατάσταση.

Δέσποινα Γκίζα

Ειδική Παιδαγωγός

Μάθετε πληροφορίες για το Ψυχοπαιδαγωγικό μας κέντρο ή εναλλακτικά Επικοινωνήστε μαζί μας.

PECS: Σύστημα Επικοινωνίας μέσω Ανταλλαγής Εικόνων

images (1)Το Σύστημα Επικοινωνίας μέσω Ανταλλαγής Εικόνων (Picture Exchange Communication System – PECS), αναπτύχθηκε το 1985 από τον Andy Bondy και την Lory Frost και είναι ένα εναλλακτικό σύστημα επικοινωνίας βασισμένο στις γενικές αρχές της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης της Συμπεριφοράς και σχεδιασμένο για άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος ή άλλες διαταραχές επικοινωνίας .

Το PECS χρησιμοποιεί εικόνες, σκίτσα ή αντικείμενα προκειμένου το άτομο που έχει λίγη ή καθόλου λεκτική επικοινωνία, να επικοινωνήσει τις επιθυμίες και τις ανάγκες του.

Στο πρώτο στάδιο εκπαίδευσης  του PECS  το άτομο μαθαίνει να παίρνει πρωτοβουλία στην επικοινωνία και να ανταλλάσει μια εικόνα με το επιθυμητό αντικείμενο. Μετέπειτα, το άτομο μαθαίνει να διακρίνει και να επιλέγει την κάρτα με το επιθυμητό αντικείμενο μεταξύ άλλων καρτών που βρίσκονται στο βιβλίο επικοινωνίας του.

Στα πιο προχωρημένα στάδια του PECS το άτομο μαθαίνει να χρησιμοποιεί εικόνες με ρήματα προκειμένου να σχηματίσει απλές προτάσεις (θέλω, βλέπω, ακούω) ενώ στην πορεία προστίθενται επίθετα, αντίθετα και προθέσεις.

Μάθετε πληροφορίες για την Λογοθεραπεία πατώντας εδώ ή εναλλακτικά Επικοινωνήστε μαζί μας